Aşağıda belirtilen hedefler doğrultusunda, her bir programdaki tüm
öğrenciler, İngilizce yeterlilik düzeylerinde küçük farklılıklar olmakla
birlikte, aynı beklenen öğrenim çıktılarıyla mezun olurlar. Program
dâhilindeki derslerin hedef ve amaçları, öğrencilerin 21. yüzyıldaki
akademik ihtiyaçları göz önünde bulundurularak belirlenmiştir ve müfredatın
yapılandırılması ve uygulanmasına rehberlik etmesi amacıyla yazılmıştır.
Öğrenci özerkliğini desteklerken, eleştirel düşünme, yaratıcılık, iş birliği
ve iletişim becerilerine vurgu yapılmakta; öğrencilerin teknolojideki son
gelişmelerden faydalanmaları teşvik edilmektedir. Her bir dersin sonunda
beklenen öğrenci performansı ile öğrencilerin kazanması hedeflenen
becerilere yönelik hedef ve amaçlar aşağıdaki tabloda açıklanmıştır:
Bunu yaparken, Lisans/Ön Lisans Hazırlık Programı müfredatta özerk öğrenmeyi
teşvik ederek, öğrencilerin yalnızca akranlarıyla etkili bir şekilde
iletişim kurup iş birliği yapabilen değil, aynı zamanda yaratıcı düşünebilen
ve akademik ve iletişimsel ihtiyaçlarla ilgili görev/senaryolara katılırken
teknolojideki son gelişmelerden faydalanabilen özerk 21. yüzyıl öğrencileri
olmalarını hedeflemektedir.
DERSLER
1. İNGİLİZCE KULLANIMI
HEDEFLER
Hazırlık programının İngilizce Kullanımı bileşeninin hedefi,
öğrencilerin belirli dil yapılarını biçim ve işlev açısından etkili bir
şekilde anlayıp kullanabilmeleridir.
AMAÇLAR
Program sonunda öğrenciler:
- hedef *üst orta seviye dilbilgisi yapılarını doğru şekilde seçip
kullanabilir,
- daha karmaşık güncel olaylar ya da bilimsel metinleri anlamak için
bağlamsal ve dilbilgisel ipuçlarını kullanabilir,
- hedef üst orta seviye dilbilgisi yapılarını belirleyerek ifadeleri
anladıklarını gösterir,
- **uygun kelime dağarcığını doğru seçip kullanabilir; geniş bir kelime
repertuarına hâkim olurlar.
* Hedef üst orta seviye dilbilgisi yapıları Ek C'de listelenmiştir.
** “Uygun kelime dağarcığı”, CEFR seviyesine göre B1+ düzeyindeki
“yapabilirim” ifadelerinde belirtilen kelime dağarcığıdır.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Programın sonunda öğrenciler:
- hedef üst orta seviye dilbilgisi yapılarını tanıyarak ifadeleri
anladıklarını gösterebilir,
- çeşitli okuma metinlerini anlamak için hedef üst orta seviye dilbilgisi
yapılarını tamamlayabilir,
- kompozisyon yazarken hedef üst orta seviye dilbilgisi yapılarını doğru
şekilde kullanabilir,
- akademik bir dersi takip edebilmek için hedef üst orta seviye dilbilgisi
yapılarını tanıyabilir,
- konuşurken hedef üst orta seviye dil yapılarıyla, kabul edilebilir
düzeyde doğrulukla iletişim kurabilir,
- yazma ve konuşma sırasında hedef üst orta seviye kelime dağarcığını
kabul edilebilir doğrulukla kullanabilirler.
2. BECERİLER
OKUMA
HEDEFLER
Hazırlık programının okuma bileşeninin amacı, öğrencilerin özgün,
yarı özgün ve akademik metinleri uygun okuma stratejilerini kullanarak
yeterli düzeyde anlayabilmesidir.
AMAÇLAR
Program sonunda, uygun stratejileri kullanarak öğrenciler:
- birkaç paragraftan oluşan *metinleri anlayabilir,
- ifade edilen ve/veya ima edilen ana fikirleri belirleyebilir,
- destekleyici detayları ayırt edebilir,
- metin bütünlüğünü ve tutarlılığı tanıyabilir,
- referans kelimelerini tanıyabilir,
- çıkarım yapabilir,
- bilinmeyen kelimelerin anlamını bağlamdan tahmin edebilir,
- özetlenmiş veya yeniden ifade edilmiş noktaları tanıyabilir,
- yazarın amacı/görüşünü anlayabilirler.
* “Metin”, orta ve üst orta seviye arası, en fazla 900 kelimelik
yarı-akademik ve akademik metinlerdir.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Program sonunda öğrenciler:
- genel fikri anlamak için göz gezdirerek okuyabilir,
- belirli bilgileri bulmak için metni tarayarak okuyabilir,
- bahsedilen/bahsedilmeyen bilgileri metinde belirleyebilir,
- bir metindeki açıkça ifade edilmiş ve/veya ima edilmiş ana fikirleri
belirleyebilir,
- bir metindeki belirli bir detayla ilgili doğru ve yanlış bilgileri ayırt
edebilir,
- metindeki önemli detayları tanımlayabilir,
- belirli zamirlerin/belirteçlerin neyi ifade ettiğini anlayabilir,
- belirli bilgilere dayanarak çıkarım yapabilir,
- diğer becerilerde aktif olarak kullanılabilecek kelimeleri metin içinde
tanımlayabilir,
- bilinmeyen kelimelerin anlamlarını bağlamdan tahmin edebilir,
- okuma metninde yer alan kişi/yazarın amacı ya da görüşünü
belirleyebilir,
- metnin mantıksal akışını tanıyarak boşluğa yerleştirilecek doğru cümleyi
seçebilir,
- okuma metninde vurgulanan cümlenin özünü en iyi ifade eden doğru cümleyi
belirleyebilirler.
YAZMA
HEDEFLER
Hazırlık programının yazma bileşeninin amacı, öğrencilerin süreç
odaklı yazma yaklaşımlarını kullanarak akademik metinler üretebilmesidir.
AMAÇLAR
Program sonunda öğrenciler:
- eleştirel düşünme becerileriyle, uyumlu ve tutarlı bir *kompozisyon
yazabilir,
- önemli noktaları vurgulayarak ve destekleyici ayrıntılar sunarak
fikirlerini geliştirebilir,
- okuma ve dinleme metinlerinden edindikleri fikirleri sentezleyip
bütüncül bir şekilde yazıya dökebilir,
- okuma ve dinleme metinlerindeki verilen bilgileri kendi sözleriyle ifade
edebilir,
- yazılarında çeşitli dilbilgisi yapılarını doğru şekilde kullanabilir,
- konuyla ilgili geniş bir kelime dağarcığını kullanabilir,
- noktalama işaretlerini, büyük harf kullanımını ve yazımı doğru
kullanabilir,
- bir kompozisyon yazarken taslak oluşturma süreçlerinden
faydalanabilirler.
*"Kompozisyon", 250-350 kelimeden oluşan, en az dört paragraf içeren,
akademik bir konuda yazılmış üst orta seviye bir yazıdır.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Program sonunda öğrenciler:
- tutarlı ve bütünlüklü bir kompozisyon yazabilir,
- verilen konuyla ilişkili olarak kendi fikirlerini geliştirerek bir
“neden kompozisyonu” yazabilir,
- verilen konuyla ilişkili olarak kendi fikirlerini geliştirerek bir
“sonuç kompozisyonu” yazabilir,
- verilen konuyla ilişkili olarak kendi fikirlerini geliştirerek görüş
belirten bir kompozisyon yazabilir,
- neden-sonuç ilişkisine yönelik dil yapılarını doğru ve etkili bir
şekilde kullanabilir,
- görüş belirtmeye yönelik dil yapılarını doğru ve etkili bir şekilde
kullanabilir,
- okuma ve dinleme metinlerinden elde ettikleri fikirleri sentezleyip
bütünleşik bir şekilde yazıya dökebilir,
- konuyla ilgili geniş bir kelime dağarcığını kullanabilir,
- noktalama işaretlerini, büyük harf kullanımını ve yazımı doğru şekilde
kullanabilir,
- yazılarında çeşitli dilbilgisi yapılarını doğru şekilde kullanabilir,
- taslak oluşturma süreçlerinden (ana hat çıkarma, beyin fırtınası yapma,
yazma, öz düzenleme vb.) faydalanabilirler.
DİNLEME
HEDEFLER
Hazırlık programının dinleme bileşeninin amacı, öğrencilerin özgün
ve yarı özgün akademik dersleri anlayabilmesi; hem genel hem de detaylı
işitsel kavrama geliştirmesi ve etkili not alma stratejileri edinmesidir.
AMAÇLAR
Program sonunda öğrenciler:
- bir *dersi dinlerken etkili not alma için belirli strateji ve teknikleri
kullanabilir,
- bir dersi dinlerken ana fikri belirleyebilir,
- bir dersi dinlerken önemli ayrıntıları tanımlayabilir,
- derste kullanılan söylemsel ipuçlarını belirleyebilir,
- derste geçen sıralı bilgileri tanıyabilirler.
*“Ders” ifadesi, en az 800 kelimelik orta ve üst orta seviye akademik
konuşmaları kapsar.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Program sonunda öğrenciler:
- akademik bir dersi dinlerken ana fikri belirleyebilir,
- akademik bir dersi dinlerken tanımlar, açıklamalar, örnekler ve
istatistikler gibi önemli ayrıntıları belirleyebilir,
- akademik bir dersi dinlerken bir terimi, kavramı ve/veya ilkeyi
tanımlamak için kullanılan yapıları tanıyabilir,
- bir konuşma ve/veya akademik ders sırasında tavsiye ve önerileri ifade
eden yapıları tanıyabilir,
- akademik bir dersi dinlerken doğru/yanlış bilgileri ayırt edebilir,
- bir dersi dinlerken etkili not almak için belirli strateji ve teknikleri
kullanabilir,
- derste geçen anahtar kelimeleri belirleyebilir,
- dersteki söylemsel ipuçlarını tanıyabilir,
- derste geçen sıralı bilgileri tanıyabilir,
- derste geçen belirtilmiş/belirtilmemiş bilgileri ayırt edebilir,
- derste verilen doğru/yanlış bilgileri birbirinden ayırt edebilir,
- etkili not alma için kendi strateji ve tekniklerini geliştirebilir,
- notlarını kullanarak dersin ana hatlarını çıkarabilirler.
KONUŞMA
HEDEFLER
Hazırlık programının konuşma bileşeninin amacı, öğrencilerin farklı
durumlarda güvenli ve yetkin bir şekilde sözlü iletişim kurup iş birliği
yapabilmesidir.
AMAÇLAR
Program sonunda öğrenciler:
- geniş bir yelpazedeki konular hakkında akıcı şekilde kendilerini ifade
edebilir,
- kabul edilebilir doğrulukla konuşabilir,
- fikirlerini net bir şekilde iletebilir,
- tartışmalara etkin şekilde katılabilir,
- sunum tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilirler.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Program sonunda öğrenciler:
· aşina oldukları bir konuda sunum becerilerini kullanarak sözlü bir
sunum yapabilir,
· dinleyiciyi selamlamak ve kendini tanıtmak, konuyu belirtmek, bir
konuşmanın taslağını hazırlayıp sunmak, dikkat çekici bir ifadeyle başlamak,
geçiş ifadeleri kullanmak, uygun içerik seçmek ve etkili beden dili ile
görsel materyaller kullanmak gibi sunum becerilerini etkili şekilde
kullanabilir,
· geniş bir yelpazedeki günlük konuşma konularında akıcı bir şekilde
kendilerini ifade edebilir,
· kendilerini kabul edilebilir bir doğrulukla ifade edebilir,
· fikirlerini açık bir şekilde aktarabilir,
· bir tartışmada görüşlerini etkili bir şekilde ifade edebilirler.
ÖĞRENEN ÖZERKLİĞİ
HEDEFLER
Hazırlık programının öğrenci eğitimi bileşeninin amacı,
öğrencilerin etkili ve özerk dil öğrenicileri olmalarını sağlamaktır.
AMAÇLAR
Program sonunda öğrenciler:
- bağımsız çalışabilir,
- dil görevlerini ve ödevlerini tamamlamak için akranlarıyla iş birliği
yapabilir,
- çeşitli dil öğrenme stratejileri kullanabilir,
- çeşitli çevrimiçi ve çevrimdışı kaynakları etkili kullanabilir,
- öz değerlendirme araçlarını doldurarak kendi ilerlemelerini
değerlendirebilir,
- güçlü ve zayıf yönlerine göre hedefler belirleyebilirler.
ÖĞRENME KAZANIMLARI
Program sonunda öğrenciler:
- bireysel çalışma materyalleri ve diğer kaynakları kullanarak bağımsız
çalışma becerisi gösterebilir,
- dil ile ilgili görev ve ödevleri tamamlamak için akranlarıyla aktif iş
birliği yapabilir ve grup çalışmalarına anlamlı katkılarda bulunabilir,
- dil yeterliliklerini geliştirmek ve farklı öğrenme durumlarına uyum
sağlamak amacıyla uygun dil öğrenme stratejilerini kullanabilir,
- sözlükler, uygulamalar ve akademik materyaller gibi çevrim içi ve çevrim
dışı kaynakları dil öğrenimlerini desteklemek için etkili bir şekilde
kullanabilir,
- kendi dil gelişimlerini, öz değerlendirme araçları yoluyla eleştirel bir
şekilde değerlendirebilir,
- öğrenme süreçlerini düzenleyebilmek için güçlü yönlerini ve gelişime
açık alanlarını belirleyebilirler.