Vizyon

İTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu Mesleki Gelişim Birimi (PDU), araştırmaya dayalı uygulamaları geliştiren, iş birliği ve sürekli mesleki gelişim kültürünü kurumsal düzeyde teşvik eden bir anlayışla yabancı dil eğitiminde öncü olmayı hedeflemektedir.

Misyon

PDU, İTÜ YDY öğretim elemanlarının mesleki gelişimini akran öğrenmesi, öz-yansıtma, ve öğretim uygulamalarının sürekli değerlendirilmesine katkı sağlayacak birçok diğer mesleki gelişim etkinliklerini teşvik ederek destekler. Diğer kurumsal birimlerle koordinasyon içinde, araştırmalar, ihtiyaç temelli çalışmalar ve geniş yelpazede atölye ve seminerlerle öğretim ve öğrenme ortamını güçlendirir. Amacı, öğretim elemanlarını değişen öğretim süreçlerinin gerektirdiği beceri ve bakış açılarıyla donatmak ve farklı öğretim stilleri ve geçmişlere sahip eğitmenler arasında sürdürülebilir bir yaşam boyu öğrenme ve meslektaş desteği kültürünü teşvik etmektir.

Mesleki Gelişim Biriminin misyonu şu faaliyetlerle yerine getirilir:

  • Akademik yıl bazında ihtiyaç analizine göre kurum içi atölye çalışmaları düzenlemek
  • Yeni atanan öğretim elemanlarının kurumsal pedagojik uygulamalara doğrudan aşina olmalarını sağlamak amacıyla ders gözlemlerini de içeren, mesleki uyumlarını kolaylaştırmaya yönelik uyum programlarını uygulamak
  • Öğretim elemanlarını, mesleki bilgilerini geliştirmelerine ve mesleki gelişimlerini desteklemelerine olanak tanıyan çeşitli mesleki gelişim etkinlikleriyle tanıştırmak
  • Öğretim elemanlarına sürdürülebilir mesleki gelişim etkinlikleri konusunda rehberlik ederek sürekli mesleki gelişim için öğretmen özerkliğini desteklemek
  • Mesleki gelişim günleri düzenlemek ve daha geniş öğretim topluluğundan uzmanları davet ederek onların görüşlerini İTÜ YDY öğretim elemanlarıyla paylaşmalarına olanak tanımak
  • Alanla ilgili güncel gelişmeleri takip etmek ve öğretim elemanlarını güncel kalmaya teşvik ederek bu bilgileri onlarla paylaşmak
  • Öğretim elemanlarını, öğretme ve öğrenme uygulamalarını etkileme olasılığı daha yüksek olan, geçişsel ve dönüştürücü mesleki gelişim etkinliklerine katılmaya teşvik etmek
  • Sistematik Performans Değerlendirme Modeli çerçevesince, öğretim elemanlarını sistemle ilgili politika ve uygulamalar hakkında bilgilendirerek, ilgili belgelerini takip ederek ve sürekli mesleki gelişim etkinliklerine katılımlarını destekleyerek katkıda bulunmak

Mesleki Gelişim Günleri (PD Days)
PDU, her akademik yılın başında, Eylül ayında Mesleki Gelişim (PD) Günleri düzenleyerek öğretim elemanlarına hem profesyonel hem de kişisel boyutlarda yeni bir başlangıç sunar ve onları yaklaşan yıla hazırlık konusunda destekler.

Kurum İçi Öğretim Görevlisi Gelişimi
Mesleki Gelişim Ofisi, her yıl öğretim elemanları tarafından belirlenen konular üzerine bir dizi atölye çalışması düzenler. Bu konular akademik yönelimli meseleleri ele alırken, aynı zamanda sınıf içi uygulamalara yönelik pratik yansımalar da sunar. Atölyeler dönem boyunca dağıtılarak yürütülür ve genellikle dönem içinde üç kez gerçekleştirilir.

Uyum Programı
Mesleki Gelişim Ofisi, yeni atanan öğretim elemanlarının YDY’ye sorunsuz bir geçiş yapabilmeleri için bir dizi uyum etkinliği sunar. Uyum etkinlikleri başlamadan önce öğretim elemanlarına Öğretim Görevlisi El Kitabı verilir.

Uyum sürecinde ele alınan başlıca konular:

  • Akademik birimler: Ofis üyeleri ve işleyiş
  • Yoklama alma ve devamsızlık işlemleri
  • Sınıf disiplini sorunlarıyla başa çıkma
  • Sınıf dosyaları ve ders programları
  • NINOVA ve DİLNOT sistemleri
  • Kitap, dizüstü bilgisayar ve uzaktan kumanda ödünç alma
  • İkamet, servis hizmetleri, yemekhaneler
  • Fotokopi odaları ve kotalar
  • Sınıflardaki teknik sorunları çözme yolları
  • Personel işleri ve izinler

Ayrıca birim, okul içinde fiziksel bir tanıtım turu düzenleyerek öğretim görevlilerine öğretim görevlisi odaları, dolaplar gibi kullanacakları alanları ve birlikte çalışacakları idari personeli tanıtır.

Son olarak, uyum süreci yeni öğretim görevlilerinin mesleki bilgi ve deneyimlerini öğrenmek, onları kurumsal görevler ve ofis sorumlulukları için uygunluklarına göre yönlendirmek amacıyla da uygulanmaktadır.

Uluslararası Konferans
Ofis, Within and Beyond the Classroom başlıklı uluslararası konferansı ( https://itueltdays.itu.edu.tr/) düzenler. Organizasyon komitesiyle iş birliği içinde, özet çağrısından başlayarak uluslararası bilim kurulunca yapılan kör hakemlik süreci, özet kitabı ve bildiri kitabının yayımlanmasına kadar tüm süreci yürütür. Konferans, Türkiye’den ve yurtdışından yabancı dil eğitimi alanındaki akademisyenleri bir araya getirerek akademik paylaşım ve mesleki diyaloğu teşvik eder.

Yabancı Dil Eğitiminde Güncel Eğilimler

Teknoloji Destekli ve Yapay Zekâ Destekli Öğrenme

Dijital platformlar ve üretken yapay zekâ araçları günümüzde ders planlamayı

kolaylaştırmak, uyarlanabilir geri bildirim sağlamak ve öğrenenleri etkileşimli ve kişiselleştirilmiş yollarla desteklemek için kullanılmaktadır. Yapay zekâ, geri bildirim ve konuşma pratiği için yeni fırsatlar sunarken, güncel araştırmalar öğretmen rehberliğinin, etik kullanımın ve eleştirel farkındalığın önemini de vurgulamaktadır.

İlgili Okumalar:

Giannakos, M., Azevedo, R., Brusilovsky, P., Cukurova, M., Dimitriadis, Y., Hernandez-Leo, D., ... & Rienties, B. (2025). The promise and challenges of generative AI in education. Behaviour & Information Technology44(11), 2518-2544.

Pack, A., & Maloney, J. (2023). Using generative artificial intelligence for language education research: Insights from using OpenAI's ChatGPT. Tesol Quarterly57(4), 1571-1582.

Wang, F., Cheung, A. C., Neitzel, A. J., & Chai, C. S. (2025). Does chatting with chatbots improve language learning performance? A meta-analysis of chatbot-assisted language learning. Review of Educational Research95(4), 623-660.

Öğrenci Merkezli ve Proje Tabanlı Yaklaşımlar

Özellikle iletişim, iş birliği, yaratıcılık ve eleştirel düşünme gibi 21. yüzyıl becerileriyle ilişkilendirilen proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin araştırma, problem çözme ve çoklu ortam üretimini bütünleştiren görevler üzerinde çalıştıkları otantik bağlamlar sunar. Bu sayede öğrenciler dili anlamlı bir şekilde kullanırken daha geniş kapsamlı yeterlikler de geliştirirler.

İlgili Okumalar:

Jelodari, Z., Zenouzagh, Z. M., & Hashamdar, M. (2025). Exploring PBL and e-PBL: implications for 21st-century skills in EFL education. Discover Education4(1), 311.